9 علت واریس پا در جوانی و عوامل تشدید کننده بیماری!

علت واریس پا در جوانی و عوامل اصلی تشدید کننده بیماری واریس پا در جوانی را در این مقاله از وبلاگ سایت پانتو ایران فروشگاه آنلاین کفش طبی چرم تبریز بررسی می کنیم. با ما در ادامه همراه باشید. اگر علت واریس پا در جوانی را بررسی نکنید و به موقع درمان را نادیده بگیرید در طولانی مدت می تواند آسیب های شدیدتری به سلامتی تان به وجود آورد.

30 الی 60% از بزرگسالان به واریس مبتلا هستند!

مهم‌ترین علت واریس پا در جوانی

مهمترین عامل ایجاد واریس افزایش سن می باشد. افزایش سن به دلیل ساییدگی و پارگی رگ ها یکی از دلایل ابتلا به این بیماری به صورت خفیف می باشد. این بیماری در طولانی مدت زمان بیشتری برای بروز علائم خود داشته و آسیب لازم را به بدن فرد وارد کرده است.
به همین سبب مبتلایان به واریس پا در میانسالی و سنین بالاتر سریع تر از جوانی متوجه رگ های واریسی پا می شوند. این در حالی است که 80% از بیماران واریس این مشکل را از طریق وراثت دریافت کرده اند!

مهمترین و اصلی‌ترین علت واریس پا در جوانی و نوجوانی مسئله ژنتیک است.

9 علت واریس پا در جوانی

  1. ژنتیک (وراثت) و سوابق خانوادگی : اگر یکی از افراد خانواده شما دارای واریس باشد، احتمال اینکه شما به آن مبتلا شوید بیشتر است.
  2. شغل هایی که نیاز طولانی مدت به ایستاده یا نشسته ماندن دارد مثل کارمندی، پرستاری و آرایشگری
  3. اضافه وزن به ویژه چاقی شکمی
  4. استفاده از قرص های ضدبارداری
  5. اختلالات هورمونی شایع زنان در سنین بلوغ، دوران بارداری و یائسگی
  6. جایگزینی هورمونی بعد از یائستگی
  7. سابقه لخته شدن خون
  8. شرایطی که باعث افزایش فشار در شکم می شوند مانند:
    تومورهای سرطانی، یبوست شدید که موجب فشار بیش از حد به عروق خونی گردد و یا پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان مثل انواع گن و کمربند لاغری، ساپورت و…
  9. سایر دلایل احتمالی گزارش شده شامل:
    ضربه یا آسیب به پوست، سابقه عمل جراحی های رگ ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

بر اساس تحقیقات انجام گرفته زنان بیشتر از مردها به واریس پا مبتلا می‌شوند.

واریس پا چیست؟

واریس پا

واریس سیاهرگ‌ (به انگلیسیVaricose veins) که از ریشه لاتین «واریکس Varix به معنی پیچ‌ خورده » گرفته شده، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورم وریدی گفته می‌شود. گشاد شدن و یا متورم شدن سیاهرگ های بدن به ویژه در پاها به سبب بسته نشدن کامل دریچه های ورود و خروج رگ ها در زمان پمپاژ خون و عدم بازگشت جریان خونی می گردد. بروز ساهرگ های متورم شده با حالت پیچ خورده در رگ های خون در پای انسان نتیجه ی این فرآیند می باشد. علت واریس پا در جوانی نیز همین تغییرات و فرآیندهای عروقی در بدن افراد است.

بیشتر از 80 میلیون نفر آمریکایی از بیماری واریس رنج می برند.

انواع واریس پا در جوانی

  • واریس عنکبوتی
  • واریس سیاهرگ صافن بزرگ (نارسایی که در سیاهرگ های ناحیه ران به وجود می آید.)
  • واریس متوسط
  • واریس شدید
  • واریس شبکه ای که مثل یک شبکه در سطوح پوستی پا ظاهر می گردد.
    در این نوع از واریس پا عروق معمولاً ضخیم تر بوده و در رنگ های مایل به قرمز، سبز و بنفش رنگ مشاهده می شوند.

راهکار های پیشگیری از پیشرفت واریس

 

1- استرس خود را کاهش دهید.

استرس با تاثیرات منفی بسیار زیادی بر بدن همراه است اما یکی از تاثیرات جدی آن این است که باعث می‌شود و روند پیشرفت شما در برنامه درمان واریس پا در جوانی کند شود. استرس باعث افزایش اشتها و غذای مصرفی شما می‌شود و به این ترتیب شما نمی‌توانید به کاهش وزن اضافی بدن خود بپردازید تا از میزان فشاری که به عروق شما وارد می‌‌شود کاسته شود. به علاوه استرس باعث می‌شود نتوانید به طور منظم ورزش کنید.

ورزش کردن برای بهبود وضعیت رگ های واریس پا در جوانی بسیار ضروری می‌باشد.

2- پشت میزنشینی؛ علت واریس پا در جوانی

شغل های پشت میز نشینی، کارمندی، مدیریت، حسابداری که افراد مدت زمان زیادی را در طول روز سر پا هستند مثل کارگری، فروشندگی، پرستاری و آرایشگری و… این مشاغل برای بروز واریس پا در جوانی به شدت پرخطر محسوب می شوند.
اگر شاغل هستید و مداوم باید در حالت نشسته و یا ایستاده کار کنید در ازای هر یک ساعت کار 5 دقیقه استراحت کنید. به طوری که پاهای خود را دراز کنید و یا آنها را حرکت و ماساژ دهید.

واریس پا در جوانی

اگر به بازدهی و عملکرد شغلی‌تان لطمه نمی‌زند، به صورت دورکاری فعالیت کنید.

3-پیاده روی روزانه؛ درمان اصلی واریس پا در جوانی

نداشتن فعالیت جسمانی به مدت طولانی یکی از بدترین کارهایی است که برای سلامت عروق خود انجام می‌دهید. شما باید از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. زیرا در این حالت فشار بسیار زیادی را به رگ‌های خود وارد می‌کنید. اگر چه پزشکان متخصص به افرادی که دچار واریس هستند شرکت در مسابقات دوی ماراتون را توصیه نمی‌‌کنند. اما انجام تمرینات ورزشی سبک همانند پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری، کوهنوردی، حرکات یوگا در خانه می‌تواند بسیار مفید باشد.

پیاده روی روزانه به تقویت عضلات ساق پا کمک کرده و با تاثیرات مثبتی بر گردش خون در عروق همراه است.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *